معایب مانیتور صنعتی

معایب مانیتور صنعتی در صنایع گوناگون از مانیتورهای صنعتی استفاده بسیاری می شود. این مانیتورها به دلیل مزایایی که دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار مزایا نباید از معایب مانیتور صنعتی غافل شوید. این موضوع به این دلیل است که تمامی وسایل الکترونیکی با توجه به نوع و مدل خود، دارای مزایا و معایب گوناگونی هستند. شما باید مزایا و معایب مانیتور صنعتی را بررسی کنید و سپس برای خرید این دستگاه های پیشرفته اقدام نمایید. در این مقاله به بررسی این معایب می پردازیم پس با ما همراه باشید.

آیا اطلاع از معایب مانیتور صنعتی اهمیت دارد؟

زمانی که می خواهید کالایی خریداری کنید باید به تمامی بخش های آن توجه داشته باشید. امکانات هر وسیله ای باید متناسب با نیاز شما باشد پس در زمان خرید مانیتور صنعتی باید به آن توجه داشته باشید. گاهی در کنار امکانات یک وسیله معایبی در دستگاه وجود دارد. اگر این معایب در روند عملکرد دستگاه خللی ایجاد نکنند و دوام آن را کاهش ندهند، پس می توانید مانیتور صنعتی مورد نظر خود را خریداری نمایید. اطلاع از این معایب به شما کمک می کند تا خرید آگاهانه ای داشته باشید و پس از خرید مانیتور صنعتی پشیمان نشوید.

مهم ترین معایب مانیتور صنعتی

اگرچه تعداد معایب مانیتورهای صنعتی زیاد نیست اما ما در این بخش مهم ترین معایب مانیتور صنعتی را ارائه می دهیم.

فرسودگی داخلی مانیتور صنعتی

یکی از مزایای مانیتور صنعتی این است که تا مدت طولانی می تواند روشن باشد. قطعا سیستم این مانیتورها برای روشنی طولانی مدت بهینه شده است اما در صورتی که مانیتورهای صنعتی بدون هیچ وقفه ای روشن باشند، دچار مشکلاتی می شوند. یکی از این مشکلات فرسودگی داخلی مانیتور است. فرسودگی داخلی یکی از مواردی است که آثار آن موجب کاهش عمر دستگاه می شود. این آسیب ها قابل جبران نیستند و باید پیش از وقوع آن اقدامات لازم انجام گردد.

عدم مقاومت در برابر رطوبت بیش از حد

مانیتورهای صنعتی در برابر رطوبت مقاوم هستند اما اگر میزان این رطوبت از سطح استاندارد افزایش یابد، به داخل دستگاه نفوذ می کند. به طور کلی رطوبت بین ۳۰ تا ۸۰ برای مانیتورهای صنعتی مناسب است و دستگاه به طور عادی به عملکرد خود می پردازد. اگر رطوبت محیط بیشتر از ۸۰ باشد، به داخل دستگاه نفوذ کرده و سبب خوردگی و زنگ زدگی قطعات می شود. اگر قطعات دچار زنگ زدگی شوند، روند کلی دستگاه را با مشکل روبرو می سازند. پس توجه به میزان رطوبت محیط حائز اهمیت است و باید برای دوام مانیتور صنعتی سطح استاندارد آن را حفظ کنید.

کاهش کیفیت تصویر با گرد و غبار و آلودگی

یکی از معایب مانیتور صنعتی این است که با تجمع گرد و غبار و آلودگی ها، کیفیت تصویر آن کاهش می یابد. این مانیتورها در محیط های گوناگونی نصب می شوند و کاملا طبیعی است که گرد و غبار محیط بر روی سطح آنها تجمع می کند. این مانیتورها نسبت به گرد و غبار مقاوم هستند اما اگر میزان گرد و غبار زیاد شود، کیفیت تصاویر و اطلاعات نمایشگر را کاهش می دهد.

برای اینکه این مشکل برای شما به وجود نیاید باید در بازه های زمانی گوناگون، آلودگی های سطح مانیتور را با دستمال نرم تمیز کنید. اگر آلودگی ها با دستمال تمیز نمی شوند، از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید. شیشه پاک کن هایی که نیتروژن و الکل ندارند هم برای تمیز کردن مانیتور مناسب هستند اما نباید این مواد را مستقیما بر روی مانیتور اسپری کنید.

عدم مقاومت در برابر ضربه های فیزیکی

مانیتورهای خانگی برای مصارف صنعتی مناسب نیستند زیرا مقاومت چندانی ندارند. یکی از معایب مانیتور صنعتی عدم مقاومت در برابر ضربه های فیزیکی می باشد. این مشکل در تمامی مانیتورهای صنعتی و خانگی دیده می شود. زمانی که ضربه ای بیش از حد تحمل مانیتور به آن زده شود، ممکن است بشکند و یا آسیب جدی ببیند. این مورد باعث شده که استفاده از مانیتورهای صنعتی در خطوط تولید با احتیاط همراه باشد. تولید کنندگان برای رفع این مشکل، مدل های ضد ضربه مانیتور صنعتی را نیز تولید کرده اند اما این مدل ها هنوز به طور گسترده در سطح بازار عرضه نشده اند.

آسیب با نوسانات جریان برق

اکثر لوازم برقی، نسبت به جریان برق و نوسانات آن حساس هستند‌. مانیتور صنعتی هم از این لوازم مجزا نیست و میزان ولتاژ ورودی آن باید کاملا صاف و کنترل شده باشد. گاهی نوسانات جریان برق به خازن های روی مدار مانیتور آسیب زده و مشکلات بزرگتری را برای مانیتور صنعتی به وجود می آورد. بخش های حساس مانیتور با عبور جریان های ناپایدار ممکن است به طور کلی آسیب دیده و کارایی نداشته باشند.

گرم شدن مانیتور

بکی دیگر از مشکلات و معایب مانیتور صنعتی گرم شدن آن است. گرم شدن این مانیتورها به دو دلیل اتفاق می افتد که نخستین دلیل آن استفاده بیش از اندازه از مانیتور می باشد. دومین دلیل گرم شدن مانیتور، وجود گرما در محیط و عدم تهویه مناسب در آن می باشد. گرم شدن بیش از حد مانیتور، طول عمر آن را کاهش داده و گاهی با نوسان تصویر همراه است. پس فراهم کردن تهویه مناسب و استفاده به اندازه از دستگاه، از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

 

نکات مهم مانیتور صنعتی

معایب مانیتورهای صنعتی اگرچه ممکن است اختلالاتی را در دستگاه به وجود آورد اما با رعایت بعضی از نکات مهم و اصولی، می توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد. به همین منظور هرگز مانیتور صنعتی را بر روی سطح ناصاف قرار ندهید تا امکان افتادن و شکستن مانیتور به صفر برسد.

همچنین سیم برق مانیتور را از مسیری عبور دهید تا دستگاه های سنگین بر روی آن قرار نگیرد و یا افراد از روی آن عبور نکنند. دمای محیط، تهویه و رطوبت آن را متناسب با مانیتور تنظیم کنید تا هیچ مشکلی برای مانیتور به وجود نیاید.

برای به حداقل رساندن معایب مانیتور صنعتی سعی کنید تا در مواقع غیر ضروری، دستگاه را خاموش کنید بدین شکل دوام دستگاه بیشتر شده و کمتر آسیب می بیند.