توجه شما را به دیدن ویدئوزیر جلب میکنیم:

 

چرخ رنگ یا کالر ویل color wheel چیست ؟ در ویدئو پروژکتورهای با تکنولوژی DLP جهت تولیدرنگ تصاویر ازیک صفحه گرد شیشه ای رنگی به نام کالر ویل یا همان چرخ رنگ استفاده می شود .کالر ویل مابین لامپ و تونل نور بوسیله پایه ی نگه دارنده به بدنه وصل می گردد .

 

اجزا تشکیل دهنده چرخ رنگ 

1.صفحه شیشه ای 

همانطور که ذکرشد این صفحه بصورت دایره بوده و از سه رنگ آبی ، سبزو قرمز تشکیل شده و  رنگ تصویر خروجی از پروژکتور را تامین می کند.اگر این صفحه بشکند و یا برداشته شود تصویر خروجی از پروژکتور بصورت سیاه و سفید نمایش داده می شود. آسیب های احتمالی شکستن این صفحه می باشد.رنگ ها و چیدمان کالر ویل در هر پروژکتور بسته به تکنولوژی و برند متفاوت بوده و برای خرید و یا تعمیر آن حتما بایستی چرخ رنگ همان مدل پروجکشن جایگزین شود .

2.موتور

صفحه شیشه ای بایستی با یک سرعت مشخص و بصورت متناوب بچرخد تا رنگ ها به درستی تولید شود . که این کار را موتور کالر ویل انجام می دهد. آسیب های احتمالی کارکرد زیاد ، گردو غبار و گرما می باشند.

3.سنسور کالر ویل

 نحوه شروع بکار ویدئو پروژکتور به این صورت می باشد که بعد از روشن کردن پروژکتور چرخ رنگ شروع به چرخش می کند و بلافاصله لامپ روشن می شود . زمانیکه نور لامپ به سنسور می تابد سنسور به موتور فرمان حرکت می دهد . اگر لامپ سوخته باشد و یا نوری به سنسور نتابد موتور متوقف می شود.

وظیفه دیگر سنسور ، کالیبره کردن نقطه شروع چرخش کالر ویل می باشد. آسیب های احتمالی گردو غبار و حرارت می باشد .